Πρεσπαπιέ || Τι έγινε στο Καλλιτεχνείο στις 23.04.2016 / ΠΑΤ



Το Σάββατο 23 Απρίλη πραγματοποιήθηκε στο Καλλιτεχνείο μια “περφόρμανς-διάλεξη” για το σινεμά. “Με αφετηρία το εναρκτήριο πλάνο από το India Song (1975) της Μαργκερίτ Ντυράς, και με μικρές στάσεις σε ταινίες που επέλεξαν τη σκληρότητα στο βλέμμα, ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου θα επιχειρήσει να τις συνδέσει με τη συλλογή του Ιστορικού και Λαογραφικού Μουσείο Αχαρνών, όπου και θα προηγηθεί ξενάγηση, ως μέρος της βραδιάς.
Ήθελα να κάνω μια διάλεξη για το σινεμά, αλλά δεν ήξερα πώς να ξεκινήσω. Σκέφτηκα την Ντυράς, το πρώτο πλάνο από τοIndia Song, ένα αργόσυρτο ηλιοβασίλεμα που βλέπω ξανά και ξανά, χωρίς να έχω δει ποτέ ολόκληρη την ταινία. Η Ντυράς ήταν συγγραφέας και σκηνοθέτης και έλεγε πως για έναν κινηματογραφιστή είναι καλό να μην απομακρύνεται πολύ από το σπίτι του. Η διάλεξη θα γινόταν στο Μενίδι βέβαια, μακριά από την Αθήνα, μακριά από τα μέρη που γνωρίζω, όμως σ’ εκείνον τον τόπο είχε γυριστεί, στις αρχές της δεκαετίας του ’70, μία από τις πιο εμβληματικές ταινίες της ελληνικής φιλμογραφίας, ηΕυδοκία, μια ταινία ξερή και άγρια. Πριν ένα μήνα επισκέφτηκα το Ιστορικό και Λαογραφικό Μουσείο Αχαρνών. Στη συλλογή του μουσείου είδα δύο τρία εκθέματα που μου έκαναν εντύπωση. Δεν θα επεκταθώ περαιτέρω. Ξανάρχισα να γράφω τη διάλεξη από την αρχή. Ο κόσμος θα έρθει στο Μενίδι με το τραίνο, θα κάνει μια βόλτα στο μουσείο, θα φτάσει στο καφέ της εκκλησίας κι εκεί θα τους περιμένω.”

Έτσι προλογίστηκε η εκδήλωση και στη σχετική αφίσα-πρόγραμμα του προγράμματος του Temporary Academy of Arts σημειώνεται επίσης: “Έχω ένα ηλιοβασίλεμα και μιαν ανατολή, αλλά τι θα δείξω ενδιάμεσα; Για όλα φταίει ο βρωμο-Μπουνιουέλ που τεμάχισε το μάτι του ζώου, εξημερώνοντας το σινεμά. Αν το είχε αφήσει άθικτο, τώρα ίσως να μας είχε μείνει λίγο κουράγιο για να δούμε τις δικές μας εικόνες. Μα κοίτα πώς καταντήσαμε! Να βρίσκουμε απόλαυση και μοναδικό καταφύγιο στις φανφάρες του εξωτισμού.”


Τι είναι η Temporary Academy of Arts (Προσωρινή Ακαδημία Τεχνών / ΠΑΤ);
Η ΠΑΤ είναι μια κινούμενη ακαδημία τεχνών και ένα καλλιτεχνικό πρόγραμμα πειραματικής επιμόρφωσης σε περιοχές που παρουσιάζεται ενδιαφέρον για μιαν εναλλακτική, πειραματική και αυτοοργανωμένη παιδεία εφαρμοσμένων και καλών τεχνών. Η ΠΑΤ πειραματίζεται σε ένα μοντέλο ανταλλαγής ερασιτεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης.

Στα πλαίσια του προγράμματος Actopolis που οργανώνει το Ινστιτούρο Γκαίτε η ΠΑΤ θα επιμεληθεί μια σειρά επιτελεστικών διαλέξεων, επιχειρώντας να παράξει ένα υλικό ελέγχου του λόγου γύρω από προγράμματα ρύθμισης, εξευγενισμού και ετικέτας (branding) των πόλεων που βρίσκονται στο κέντρο ή στις παρυφές της ευρωπαϊκής αναδιάταξης.

Μια δοσμένη ατζέντα: η Αθήνα είναι μια πόλη στο μάτι του κυκλώνα. Είναι η πρωτεύουσα μιας χώρας που βρίσκεται στο κέντρο του μεταναστευτικού προβλήματος της Ευρώπης και στο επίκεντρο του οικονομικού προβλήματος. Μια πόλη σε μετάβαση. Συχνά, αναφέρεται ως μια πόλη με πολύ δημιουργική ενέργεια.

Πρόγραμμα διαλέξεων:- Σάββατο 27.02 || “Αθήνα-Ομπερχάουζεν. Η ενέργεια των δύο πόλεων” / State of Concept
- Παρασκευή 18.03 || “Συνεντεύξεις” / Ένα Καφενείο στην Ομόνοια
- Σάββατο 19.03 || “Πόσο μ' αρέσει να ακούω τους ανθρώπους να ανεβαίνουν με το ασανσέρ και να μιλάνε ρουμάνικα” / Circuits and Currents
- Πέμπτη 31.03 || “Πού θα πας μετά από δω;” / ΑΣΚΤ, Πειραιώς 256
- Απρίλιος, κάθε Πέμπτη || “Soft Power. Το Βλέμμα” / Πανεπιστήμιο Μονάχου
- Σάββατο 23.04 || “Από το ηλιοβασίλεμα στην ανατολή” / Καλλιτεχνείο Αχαρνών
- Πέμπτη 12.05 || “South: Σκέψεις γύρω από μια ευρωπαϊκή γεωγραφία των πάνω και των κάτω” / Πάντειο Πανεπιστήμιο, Τμήμα Ανθρωπολογίας
- Τρίτη 31.05 || Πολυφωνική παράσταση / Γήπεδο Μπάσκετ Παντείου Πανεπιστημίου

0 σχόλια :